Rosental, C. & Lahire, B. (ed.), La cognition au prisme des sciences sociales, Paris, Editions des Archives Contemporaines, 2008.

Abstract: What contribution can the social sciences make to the study of cognition? What specific objects can they construct in this field using their own methods and theoretical stakes? The volume addresses these questions by examining social science projects for collaboration with other disciplines (such as psychology and neurobiology) and by setting out their independent or competing investigation programmes, along with some of their results. In particular, it underlines how the phenomena of perception, representation, production and transmission of knowledge can be usefully studied outside of laboratories and experimental situations.

After analysing the ins and outs of various cognition research programmes, the book focuses more closely on how social science investigations have contributed to two important subjects: visualisation in society and the cognitive properties of groups. It studies mechanisms as wide-ranging as establishing trust, the visualisation of the dangers of nuclear power, the acquisition of logical skills, the appearances of the Virgin Mary during a pilgrimage, collective intelligence mobilised for the construction of large-scale equipment, scientific theories and data infrastructures.

Bringing together contributions from researchers in sociology, anthropology, history, philosophy and the sciences of communication, this book is aimed just as much at students and researchers in the fields of human and social sciences, cognitive sciences and life sciences, as at anyone who wishes to gain a better understanding of current works and perspectives relating to research on cognition.

 

 

Résumé : Comment les sciences sociales peuvent-elles contribuer à l’étude de la cognition ? Quels objets spécifiques sont-elles à même de construire dans ce domaine à partir des enjeux théoriques et des méthodes qui leur sont propres ? Cet ouvrage aborde ces questions en examinant les projets de collaboration des sciences sociales avec d’autres disciplines, telles que la psychologie et la neurobiologie, et en présentant leurs programmes d’investigations indépendants ou concurrents, ainsi que certains de leurs résultats. Il souligne notamment en quoi les phénomènes de perception, de représentation, de formation et de transmission de connaissances peuvent être utilement étudiés en dehors des laboratoires et des situations expérimentales.

Après avoir analysé les tenants et les aboutissants de différents programmes de recherche sur la cognition, ce livre illustre plus particulièrement les apports d’investigations menées en sciences sociales sur deux grands dossiers : l’un consacré à la visualisation en société, l’autre aux propriétés cognitives des collectifs. Il étudie des mécanismes aussi différents que ceux liés à l’établissement de la confiance, à la visualisation des dangers du nucléaire, à l’acquisition de compétences logiques, aux apparitions de la Vierge lors d’un pèlerinage, ou encore à l’intelligence collective mobilisée pour la construction de grands équipements, théories scientifiques et infrastructures de données.

Réunissant les contributions de chercheurs en sociologie, en anthropologie, en histoire, en philosophie et en sciences de la communication, cet ouvrage s’adresse tout autant aux étudiants et aux chercheurs en sciences humaines et sociales, en sciences cognitives et en sciences de la vie, qu’à tous ceux qui souhaitent mieux saisir les travaux et les perspectives actuelles des recherches sur la cognition.

.